30. mai, 2019

En vinner og en taper

På en fridag midt i Eurovision-sirkuset var jeg så heldig å treffe disse to karene. Det var et kamera-team der så det spørs hvor mye fri de egentlig hadde den dagen.

Heldigvis, disse to karene hadde tid til å ta ett bilde og som man kan se, jeg var rimelig ferie-kledd.

For å være helt ærlig på det tidspunktet var det nok Jurij fra Litauen som hadde favoritt-låten. Det var noe med intensiteten i låten jeg likte.

Duncan hadde hatt en første prøve der han ikke hadde imponert spesielt mye og hans vinnerodds var i en nedadgående kurve.

Men, øvelse er øvelse og enkelte artister må ha press og publikum i salen før de klarer å levere 100%. Øvinger trenger man ikke mer enn maksimum 75% energi på. Nå er disse artistene med på en stor TV-produksjon så de er nok mer skjerpa enn ved en vanlig konsert.

Og som vi andre vet nå, Duncan fikk showet sitt til å sitte, han fikk etter hvert til gåsehudopplevelsen denne låten kunne forvente å ha.

Nå vant han riktignok ikke hos noen av de to juryene, men sammenlagt vant han en komfortabel nok seier.

Jurij har selv sagt at han var veldig fornøyd med sin innsats og han gratulerte de 10 landene som kvalifiserte seg til finalen. En meget god taper her og det er jo en god egenskap å ha.

At han klarer å være det er bemerkelsesverdig siden han var bare 1 poeng unna å nå finalen. Og med den viten vi har om stemmefeil både i den tsjekkiske og russiske profesjonelle så synes jeg synd på karen som gikk glipp av finalen av slike grunner.

La os håpe at til neste år så har EBU lært å telle og lært de som sitter i juryen hvordan de skal stemme. Ifølge kilder jeg har er det faktisk vanlig at de som sitter i de profesjonelle juryene blir litt oppgitt av det faktum at de skal rangere alle låtene de skal stemme på. 

Det virket som om mange av jurymedlemmene har ett ganske ferskt forhold til låtene og da sier det seg selv at rangeringen sikkert kan bli temmelig tilfeldig i hvert fall mot den nederste delen av resultatlisten. Og denne tilfeldigheten, kan når man vet at kun ett poeng kan skille fra en finaleplass, nok ha ødelagt for noen lands finaleplass.

Så er det vel egentlig ikke de kontrollen av hvordan de profesjonelle juryene stemmer som er årets største taper?

På en fridag midt i Eurovision-sirkuset var jeg så heldig å treffe disse to karene. Det var et kamera-team der så det spørs hvor mye fri de egentlig hadde den dagen.

Heldigvis, disse to karene hadde tid til å ta ett bilde og som man kan se, jeg var rimelig ferie-kledd.

For å være helt ærlig på det tidspunktet var det nok Jurij fra Litauen som hadde favoritt-låten. Det var noe med intensiteten i låten jeg likte.

Duncan hadde hatt en første prøve der han ikke hadde imponert spesielt mye og hans vinnerodds var i en nedadgående kurve.

Men, øvelse er øvelse og enkelte artister må ha press og publikum i salen før de klarer å levere 100%. Øvinger trenger man ikke mer enn maksimum 75% energi på. Nå er disse artistene med på en stor TV-produksjon så de er nok mer skjerpa enn ved en vanlig konsert.

Og som vi andre vet nå, Duncan fikk showet sitt til å sitte, han fikk etter hvert til gåsehudopplevelsen denne låten kunne forvente å ha.

Nå vant han riktignok ikke hos noen av de to juryene, men sammenlagt vant han en komfortabel nok seier.

Jurij har selv sagt at han var veldig fornøyd med sin innsats og han gratulerte de 10 landene som kvalifiserte seg til finalen. En meget god taper her og det er jo en god egenskap å ha.

At han klarer å være det er bemerkelsesverdig siden han var bare 1 poeng unna å nå finalen. Og med den viten vi har om stemmefeil både i den tsjekkiske og russiske profesjonelle så synes jeg synd på karen som gikk glipp av finalen av slike grunner.

La os håpe at til neste år så har EBU lært å telle og lært de som sitter i juryen hvordan de skal stemme. Ifølge kilder jeg har er det faktisk vanlig at de som sitter i de profesjonelle juryene blir litt oppgitt av det faktum at de skal rangere alle låtene de skal stemme på.

Det virket som om mange av jurymedlemmene har ett ganske ferskt forhold til låtene og da sier det seg selv at rangeringen sikkert kan bli temmelig tilfeldig i hvert fall mot den nederste delen av resultatlisten. Og denne tilfeldigheten, kan når man vet at kun ett poeng kan skille fra en finaleplass, nok ha ødelagt for noen lands finaleplass.

Så er det vel egentlig ikke de kontrollen av hvordan de profesjonelle juryene stemmer som er årets største taper?

Nyeste kommentarer

26.09 | 20:30

Det var Ilse de Lange som stod bak vinnerbidraget fra 2019. Hun introduserte Duncan Laurence for utvelgelseskomiteen.

24.08 | 16:59

Vel, ligner for mye på "Shallow" for min smak

11.05 | 07:16

Den desidert beste låta ble fremført av en italiener i pausen før resultatene kom. Det sier litt

10.05 | 11:59

Helt enig👍

Del denne siden