24. mai, 2021

MGP – veien videre

Nå som konfettien har landet og det siste pyroglimtet bare er ett minne kan det være på sin plass å se litt fremover.

Italia vant, det betyr ESC-finale i ett vårvarmt Italia og med mange fans som ikke har vært til stede på en internasjonal finale på mange år kan nok italienske turistmyndigheter gni seg i hendene og glede seg til en invasjon neste år.

Norge kom på 18.plass og artisten selv TIX var fornøyd med det og han har vel hele tiden sagt at hans mål var å spre et godt budskap og ikke å vinne hele greia.

Og er artisten fornøyd så er jeg fornøyd, men nå er det vel mitt gode hjerte som prater.

Hvis jeg lar vinnerskallen min ta over praten sliter jeg vel litt mer med å være fornøyd.

MGP-redaksjonen har jo hatt som uttalt mål at ESC er noe som skal tilbake på norsk jord, jo før jo heller.

Da bør en slik plassering faktisk skape litt krisestemning i MGP-heimen på NRK.

Nå har jo årets sesong fått masse oppmerksomhet både rundt MGP og ESC så slik sett var det en genistrek å få med en av for tiden Norges største popstjerner til å delta i MGP og i tillegg bli vår representant i ESC.

Men, stor i hjemlandet betyr sjelden stor i utlandet også, det fikk vår representant smertelig erfarne når vi kun ser på dette med poengfangst i blikket.

Hadde så noen av de andre TIX sto opp mot i gullfinalen i MGP gjort det noe bedre da?

La oss analyserer litt.

Blåsemafiaen gav oss fartsfylt musikk med ett visst fokus på blåseinstrumenter, det prøvde vel i grunn Storbritannia i år også uten at det gav uttelling
.
Nå skal det sies at våre venner i Blåsemafiaen og deres innlånte vokalist nok hadde litt mer sjarme og mer sikker vokal enn James fra de britiske øyer, men noe stor poengfangst tror jeg likevel ikke Norge hadde fått.

I ESC klarte de to rockelåtene til sammen å hente inn 825 poeng så uten tvil den musikks-stilen som eide scenen dette året.

Så hvor mye større hadde rock-poengfangsten blitt hvis vi hadde sendt Jorn mon tro?

Tror vel heller ikke her at den hadde blitt betydelig, våre italienske og finske rockevenner stilte med unge artister selv om kanskje den finske låten var i en for mange litt «gammel» rockestil.

Derfor tror jeg at en godt voksen erfaren rockekar fra Norge muligens hadde vært den rockelåten de som stemte hadde valgt bort rett og slett, men en anstendig plassering hadde vi fått.

Så hva med favorittene KEiiNO da, de kunne vel gjort furore i Rotterdam?

Mange mente at vi ved å ikke stemme dem fram til seier i MGP rett og slett gav bort en seier.

Nå må vi huske at dette var noe man mente da nesten ingen land hadde valgt eller avslørt sin melodi. 

Hadde Norge vært siste land ut å velge sin låt tror jeg faktisk ikke det faktum at KEiiNO ikke kom seg til ESC vært like tungt å svelge.

Sånn i ettertid føler jeg at kanskje ikke «Monument» hadde klart å gjøre det så bra.

For den låten i årets ESC som har mest til felles med «Monument» med sin flotte vokal og litt anthem-følelse i fremføringen er vel året bidraget fra årets arrangørland.

Og den låten kom bare på 23.plass selv om jeg nok tror at KEiiNO nok hadde gjort det bedre enn det siden de villa hatt med seg litt ESC-goodwill i bagasjen.

Men, etter min mening ville ikke KEiiNO hatt med seg en vinnerlåt i den samme bagasjen hvis det hadde vært dem som hadde vært våre representanter i årets ESC. 

Mulig mange er uenige her og vel vi får jo aldri vite hvordan det hadde gått hadde vi sendt noen av de andre låtene TIX konkurrerte mot.

Som dere skjønner så var kanskje årets største problem for Norge i ESC hvis man har vinnertanker i hodet at låtene vi som publikum hadde å velge mellom ikke det rette utvalget.

For når vi ser på hva som kom øverst på listen i årets ESC er det sanger med egenart og av en type som ligger en god bit unna den type låt mange mener er typisk for ESC.

Og for å få dette til mener jeg et det blir helt feil å bare la det norske TV-publikummet bestemme hvem som skal få representere oss i ESC.

Siden halvparten av resultatet i ESC blir bestemt av en profesjonell jury bør også den norske låten får reisepasset til den internasjonale finalen på samme måte.

Og den juryen må gjerne bestå bare av nordmenn, slik blir dette ett norsk valgt til slutt.

Vet at mange er skeptiske til juryer og mener de ødelegger for noen låter som har mer folkelig appell enn profesjonell appell.

«Fallen Angel» er vel ett godt eksempel på en låt som har mer appell hos folket enn den ville hatt hos de profesjonelle.

Men, som vi så i Rotterdam, en låt som har gjort megasuksess i sitt hjemland med listeplassering både for den norske og engelske versjonen av låten ble mottatt stort sett med ett poengmessig skuldertrekk.

Så jeg håper at NRK tar til vett og velger neste års representant på samme måte som ESC-vinneren.

For hvis både folket og de profesjonelle er samstemte i valget av låt er det en større sjanse for at Norge kan vinne eller i det minste få en flott plassering enten på eller nært seierspallen.

Og jeg håper at de som velger låter i MGP også velger litt sprekere i mange genre og gir oss låter som virkelig utfordre oss som de musikkelskere vi er.

Nå som konfettien har landet og det siste pyroglimtet bare er ett minne kan det være på sin plass å se litt fremover.

Italia vant, det betyr ESC-finale i ett vårvarmt Italia og med mange fans som ikke har vært til stede på en internasjonal finale på mange år kan nok italienske turistmyndigheter gni seg i hendene og glede seg til en invasjon neste år.

Norge kom på 18.plass og artisten selv TIX var fornøyd med det og han har vel hele tiden sagt at hans mål var å spre et godt budskap og ikke å vinne hele greia.

Og er artisten fornøyd så er jeg fornøyd, men nå er det vel mitt gode hjerte som prater.

Hvis jeg lar vinnerskallen min ta over praten sliter jeg vel litt mer med å være fornøyd.

MGP-redaksjonen har jo hatt som uttalt mål at ESC er noe som skal tilbake på norsk jord, jo før jo heller.

Da bør en slik plassering faktisk skape litt krisestemning i MGP-heimen på NRK.

Nå har jo årets sesong fått masse oppmerksomhet både rundt MGP og ESC så slik sett var det en genistrek å få med en av for tiden Norges største popstjerner til å delta i MGP og i tillegg bli vår representant i ESC.

Men, stor i hjemlandet betyr sjelden stor i utlandet også, det fikk vår representant smertelig erfarne når vi kun ser på dette med poengfangst i blikket.

Hadde så noen av de andre TIX sto opp mot i gullfinalen i MGP gjort det noe bedre da?

La oss analyserer litt.

Blåsemafiaen gav oss fartsfylt musikk med ett visst fokus på blåseinstrumenter, det prøvde vel i grunn Storbritannia i år også uten at det gav uttelling
.
Nå skal det sies at våre venner i Blåsemafiaen og deres innlånte vokalist nok hadde litt mer sjarme og mer sikker vokal enn James fra de britiske øyer, men noe stor poengfangst tror jeg likevel ikke Norge hadde fått.

I ESC klarte de to rockelåtene til sammen å hente inn 825 poeng så uten tvil den musikks-stilen som eide scenen dette året.

Så hvor mye større hadde rock-poengfangsten blitt hvis vi hadde sendt Jorn mon tro?

Tror vel heller ikke her at den hadde blitt betydelig, våre italienske og finske rockevenner stilte med unge artister selv om kanskje den finske låten var i en for mange litt «gammel» rockestil.

Derfor tror jeg at en godt voksen erfaren rockekar fra Norge muligens hadde vært den rockelåten de som stemte hadde valgt bort rett og slett, men en anstendig plassering hadde vi fått.

Så hva med favorittene KEiiNO da, de kunne vel gjort furore i Rotterdam?

Mange mente at vi ved å ikke stemme dem fram til seier i MGP rett og slett gav bort en seier.

Nå må vi huske at dette var noe man mente da nesten ingen land hadde valgt eller avslørt sin melodi.

Hadde Norge vært siste land ut å velge sin låt tror jeg faktisk ikke det faktum at KEiiNO ikke kom seg til ESC vært like tungt å svelge.

Sånn i ettertid føler jeg at kanskje ikke «Monument» hadde klart å gjøre det så bra.

For den låten i årets ESC som har mest til felles med «Monument» med sin flotte vokal og litt anthem-følelse i fremføringen er vel året bidraget fra årets arrangørland.

Og den låten kom bare på 23.plass selv om jeg nok tror at KEiiNO nok hadde gjort det bedre enn det siden de villa hatt med seg litt ESC-goodwill i bagasjen.

Men, etter min mening ville ikke KEiiNO hatt med seg en vinnerlåt i den samme bagasjen hvis det hadde vært dem som hadde vært våre representanter i årets ESC.

Mulig mange er uenige her og vel vi får jo aldri vite hvordan det hadde gått hadde vi sendt noen av de andre låtene TIX konkurrerte mot.

Som dere skjønner så var kanskje årets største problem for Norge i ESC hvis man har vinnertanker i hodet at låtene vi som publikum hadde å velge mellom ikke det rette utvalget.

For når vi ser på hva som kom øverst på listen i årets ESC er det sanger med egenart og av en type som ligger en god bit unna den type låt mange mener er typisk for ESC.

Og for å få dette til mener jeg et det blir helt feil å bare la det norske TV-publikummet bestemme hvem som skal få representere oss i ESC.

Siden halvparten av resultatet i ESC blir bestemt av en profesjonell jury bør også den norske låten får reisepasset til den internasjonale finalen på samme måte.

Og den juryen må gjerne bestå bare av nordmenn, slik blir dette ett norsk valgt til slutt.

Vet at mange er skeptiske til juryer og mener de ødelegger for noen låter som har mer folkelig appell enn profesjonell appell.

«Fallen Angel» er vel ett godt eksempel på en låt som har mer appell hos folket enn den ville hatt hos de profesjonelle.

Men, som vi så i Rotterdam, en låt som har gjort megasuksess i sitt hjemland med listeplassering både for den norske og engelske versjonen av låten ble mottatt stort sett med ett poengmessig skuldertrekk.

Så jeg håper at NRK tar til vett og velger neste års representant på samme måte som ESC-vinneren.

For hvis både folket og de profesjonelle er samstemte i valget av låt er det en større sjanse for at Norge kan vinne eller i det minste få en flott plassering enten på eller nært seierspallen.

Og jeg håper at de som velger låter i MGP også velger litt sprekere i mange genre og gir oss låter som virkelig utfordre oss som de musikkelskere vi er.

Nyeste kommentarer

26.09 | 20:30

Det var Ilse de Lange som stod bak vinnerbidraget fra 2019. Hun introduserte Duncan Laurence for utvelgelseskomiteen.

24.08 | 16:59

Vel, ligner for mye på "Shallow" for min smak

11.05 | 07:16

Den desidert beste låta ble fremført av en italiener i pausen før resultatene kom. Det sier litt

10.05 | 11:59

Helt enig👍

Del denne siden