13. jul, 2017

Lyn-ferie de luxe

Forrige tur var veldig planlagt, fast ruteplan hver dag og det er i grunn helt greit å feriere på den måten. Men, vi kan også feriere på en helt annen måte.

Og det har vi nettopp gjort. Det har seg sånn at vi har veldig lyst til å gå til Trolltunga, men vi er i grunn ikke så veldig glade i all slags vær. Så vær-messig må ting klaffe før den turen blir gjennomført.

Vi har faktisk prøvd en gang før, det var utrolig bra vær, men dumme som vi er startet vi fra utgangspunktet rundt 14:00. Vi trodde det skulle bli en kjapp tur vi, men da vi hadde brukt nesten en time på på den første kilometeren som er ren klatring og skjønte at totalt var det 21 kilometer igjen skjønte vi at vi var på ville veier. Så vi snudde og gikk ned igjen.

Klok av skade har vi nå skjønt at vi må starte turen tidlig om morgenen. Trolltunga har blitt veldig populær så det er bortimot umulig å finne overnattingsmuligheter. Og da værmeldingen var tålig bra så satset vi på at den endelig kunne bli en gåtur på oss. Og til tross for at vi ikke klarte å finne overnattingsmuligheter dagen før vi dro valgte vi likevel. Alt orden seg for greie gutter tenkte vi.

Været på østlandet var tålig bra når vi dro og optimismen steg raskt for at dette kunne bli en fin tur. Men, straks vi forlot Notodden med retning Haukeli begynte det å regne. Og det ble bare værre. Vi hadde med mat for vi hadde tenkt å ta lunsjen langs veien ett sted. I stede tok vi en kaffe og en baguette på Åmot.

Da vi kom til Haukeli regnet det bare værre og når værmeldingen for Trolltunga neste dag i grunn ikke var like oppløftende måtte vi innse at vi nok burde finne en annen endestasjon for dagens reise. Vi bestemte oss kjapt for at den endestasjonen skulle være Haugesund. Det er jo en kjekk by.

Vel fremme var været ganske bra, men ikke spesielt varmt. I Haugesund var det et sykkelløp for barn som vi så litt på, men ellers var det en ganske død by. Da vi senere spiste middag fant vi fort ut at det ikke ble mye liv i den byen den kvelden. Vi var veldig usikre på hva vi skulle finne på neste dag så vi bestemte oss for å bestemme det neste morgen.

Neste morgen kom og da det fine været værmeldingen vår hadde lovd oss uteble fant vi ut at hvis det var noe vi kunne tenkt oss å gjøre var å gå inn til Vøringsfossen. Så da satte vi kursen for den destinasjonen.

Vi hadde i grunn god tid så vi stoppet først en tur i Odda der vi tok en kaffe og en liten stopp i Eidfjord og fikk gjort litt shopping. Men, været var i grunn ikke helt på vår side. For når vi stoppet også når vi tok en liten lunsjpause langs veien begynte det å regne. Skulle neste tro at værgudene virkelig har noe i mot oss. Men, vel fremme litt nedenfor Vøringsfossen der man kan gå nesten helt til fossen stoppet vi og bestemte oss for å gå den turen vi hadde planlagt.

Som to fjellgeiter formelig hoppet vi frem i ura, for man måtte formelig gå fra stein til stein for å komme frem dit vi skulle. Ikke rart denne gåturen er liten annonsert, for nede i det juvet vi gikk hadde det vært en smule vanskelig å redde noe ut derifra. Det var en litt strabasiøs tur, men for en belønning å stå under fossen. En smule vått var de, men som dere ser på bildet var det en fornøyd kar som kom seg dit.

Vel tilbake på veien dro vi kjapt innom det nye utsiktspunktet de nettopp har lagd ved Vøringsfossen. Og siden det fortsatt var regnvær så bestemte vi oss likegodt å dra hjem igjen til Oslo. Så siden vi i grunn allerede var på så godt vei opp på Jotunheimen så bare fortsatte vi videre. Og straks vi hadde lagt vestlandet bak oss brøt skyene opp og vi fikk endelig se solen skinne og vi skjønte fort at Østlandet var den rette destinasjonen. Vi stoppet i Gol for middag og når klokken var 21:30 var vi tilbake i Oslo. Så mindre enn 45 timer etter vi dro var vi hjemme igjen. Så ikke kom og si at vi kaster bort tiden. Men, vi håper på at neste ferie blir en smule lengre da.

Nyeste kommentarer

26.09 | 20:30

Det var Ilse de Lange som stod bak vinnerbidraget fra 2019. Hun introduserte Duncan Laurence for utvelgelseskomiteen.

24.08 | 16:59

Vel, ligner for mye på "Shallow" for min smak

11.05 | 07:16

Den desidert beste låta ble fremført av en italiener i pausen før resultatene kom. Det sier litt