7. aug, 2017
Hvorfor kom Polen på 22.plass
I haugen av store ballader som krever at stemmebåndene er rett justert på vedkommende som skal fremføre fant vi i år Kasia fra Polen. Ikke overraskende kom damen seg til finalen og heller ikke overraskende var det telefonstemmene som var hovedårsaken til at finaleplassen ble sikret for fjerde år på rad.
Polen er ett av landene som tok seg en pause etter noen dårlige år. I perioden 2009 - 2011 kom de ikke til finalen og da fant de ut at ett par års pause var på sin plass. Den pausen gjorde dem åpenbart godt siden da etter til comeback i 2014 har kvalifisert seg til finalen. Og diverse polakker som jobber rundt omkring i Europa sitter nok klare og stemmer ganske så vilt når den polske artisten står på scenen. I semifinalen fikk Kasia 12 poeng fra Storbritannia, en poengsum som ble redusert til 10 poeng i finalen.
Hvorfor kom Polen såpass langt ned på listene til slutt? Det var mange store ballader i år og ett par tre av dem kom seg til finalen. Og det er mye mulig at de i grunn delte de poengene som juryer og det stemmende publikum følte at de var verdt. Kasia har det stemmemessige på plass, men låten i seg selv er en gråstein av en låt. Det skjer ikke mye i låten og hadde det ikke vært for at Kasia klarte å slenge inn såpass mye innlevelse at det ble litt interessant hadde dette vært triste greier. De må nok sende noe mer allment fengende skal de klare å klarte høyere opp på resultatlisten til neste år.
Nyeste kommentarer
Det var Ilse de Lange som stod bak vinnerbidraget fra 2019. Hun introduserte Duncan Laurence for utvelgelseskomiteen.
Vel, ligner for mye på "Shallow" for min smak
Den desidert beste låta ble fremført av en italiener i pausen før resultatene kom. Det sier litt
Helt enig👍