22. nov, 2017
Gode minner for 2 år siden
Det av en tur til valse-hovedstaden Wien man kjempet om i årets norske finale. Finalen foregående år hadde vært en av de minst sette på mange år så det var på en måte samling i bånn for NRK.
Og for en samling det ble. Men sendte del-finalene på skraphaugen og satset på en stor finale. Og som om ikke det var nok så fant man frem krinkastingsorkesteret fra lageret og det ble nesten som en god gammel finale fra 80-tallet.
Og som om dette ikke var nok det deltok en duo som begge hadde sin første storhetstid på 80-tallet. De gamle er fortsatt eldst liksom.
For denne duoen bestående av Elisabeth Andreassen og Tor Endresen klarte jammen å ta seg til finalen også. I den passe kjendis-tunge finalen fikk de følge dit med Erlend Bratland og Staymann & Lazz. Men, ingen av disse kunne gjøre stort med den ukjente duoen Mørland og Debrah Scarlet.
Den dramatiske balladen de fremførte slo best av blant de som stemte. Dog vant de med «bare» 3.496 poeng som faktisk er rekord-lite.
De to foregående årene hadde Norge endt innenfor topp-10-listen og mange mente at vi hadde en god sjanse for å klare det en gang til.
Vel, fremme var det deilig å være i en kultur-by de luxe. Og siden man ikke hadde vært der før måtte man jo besøke mange av de stedene man vanligvis bare ser på nyttårskonserten.
Av festligheter var jeg tilstede når Conchita Wurst slapp den nye CD’en sin og så var det nordisk fest der i nok en gang i ettertid måtte innse at vinneren var til stede.
Ellers var man heldig og fikk billett til operaen i Wien på selveste 17.mai hadde en Eurovision meets Opera-konsert. Noen få av deltagerne deriblant Norge fikk være med på denne sendingen. Og ifølge en bekjent jeg snakket med var det mye misunnelse i de delegasjonene som ikke fikk invitasjon til dette showet.
I den første semifinalen var det litt av vært musikkmessig. Og for mange ble det nok en overraskelse av både Moldova og Danmark røk ut. Nederland fikk mest oppmerksomhet for kjolen hun brukte på første øvelse. En utringning herfra til evigheten, men kjolen kom til nytte den. Den ble sendt hjem og poengoppleseren hadde den på seg.
Punkrock-bandet fra Finland var tippet høyt. Disse gutta hadde masse sjarme på pressekonferansene, men på TV-skjermen ble det lite å la seg sjarmere seg på i en av tidenes korteste låter. Og de endte sist.
I andre semifinale kom Norge på en flott 4.plass. Det var i grunn ingen store overraskelser, dog var det vel en smule trist at Island ble det tredje nordiske landet som røk ut. Var forresten på den islandske festen i boligen til ambassadøren. Hadde en koselig prat med Selma som kom på andreplass i 1999.
Vel fremme i finalen var i utgangspunktet Italia den største favoritten, men uviss av hvilken grunn sliter dette landet med å komme ut med sitt beste når de skal opptre. En som derimot gjorde akkurat det var svenske Måns Zelmerlöw. Han vant til slutt en grei seier uten at jeg tok av helt av den grunn.
Russland fikk en andreplass til tross for pipekonsert dette året også. Italia kom på tredje, Belgia fikk en svært hyggelig 4.plass og nykommeren Australia debuterte på 5.plass.
Norge kom på en 8.plass som er mer en godkjent i dette gamet. Ellers var det vel i grunn ganske mange land som vanligvis ikke gjør det veldig bra som fikk seg en positiv overraskelse. De baltiske statene gjorde det flott og Israel hadde endelig skjønt at party er greia.
Min favoritt dette året er veldig langt unna party. Kypriotiske John Karayiannis sang en helt nydelig ballade som jeg synes er veldig så deilig å høre på.
Nyeste kommentarer
Det var Ilse de Lange som stod bak vinnerbidraget fra 2019. Hun introduserte Duncan Laurence for utvelgelseskomiteen.
Vel, ligner for mye på "Shallow" for min smak
Den desidert beste låta ble fremført av en italiener i pausen før resultatene kom. Det sier litt
Helt enig👍