Norske politikere har åpenbart «hatt seg» litt vel mye de siste årene med andre de strengt tatt ikke burde hatt seg med. Og en fellesnevner for disse sakene har vært aldersforskjell som har vært merkbar.
Vi har ikke mange tilfeller av aldersforskjell i Grand Prix-historien.
Som kjent er aldersgrensen for å delta i den internasjonale finalen at man må fylle 16 år det året man deltar. Den ble innført i 1990 etter at det i 1989 finalen deltok en 11-åring for Frankrike og en 12-åring for Israel.
Etter at showet var over og de begge endte sånn cirka midt på treet satt de vist nok og gråt da de ikke gjorde det bedre enn som så. Da bestemte EBU at Eurovision ikke er barnemat lenger og innførte sin 16-års grense.
At man i ettertid har begynt å arrangere Junior-Eurovision kan man jo lure på begrunnelsen for. Men, dem om det.
Den 12 år gamle israelske gutten Gili måtte riktignok synge duett med den litt mer voksne Galit, så muligens syntes israelsk TV at dette ble en for stor bør å bære på en 12-årings skuldre. Kanskje ikke så usmart det, for Gili hadde ikke en god dag vokalt den kvelden og var titt og ofte innom de sure tonene.
Franske Nathalie Paque vil jeg si var mer treffsikker på tonene sine.
Men, jeg må trekke frem den aldersforskjellen som var litt mer oppsiktsvekkende. Vi skal til finalen i Oslo i 1996 og det estiske bidraget. Ivo Linna og Maarja Liis-Ilus sang «Kaelakee Hääl» og sangen var fin nok den.
Google-oversettelsen sier meg at den tittelen betyr «Halskjede stemme» og blir dermed ganske så meningsløs på norsk. Uansett, Ivo var 47 år gammel og Maarja 16 år gammel så over 30 år aldersforskjell.
Jeg vet ikke om det var bevist for å prøve å skjule aldersforskjellen, men 16 år gamle Maarja hadde ett kostyme verdig en 40 åring og ikke verdig en 16 åring. Den buksedrakten kan hun umulig ha likt veldig godt og jeg tipper hun var en smule misunnelig på den unge kordamen de hadde med seg som faktisk var kledd i henhold til alderen sin.
Heldigvis så var det ingen kjemi mellom disse to sangerne på scenen og alt tatt i betraktning var det kanskje like greit. For jeg mener å huske at på prøvene hadde de litt mer kontakt på scenen og det ble veldig feil.
Nyeste kommentarer
Det var Ilse de Lange som stod bak vinnerbidraget fra 2019. Hun introduserte Duncan Laurence for utvelgelseskomiteen.
Vel, ligner for mye på "Shallow" for min smak
Den desidert beste låta ble fremført av en italiener i pausen før resultatene kom. Det sier litt
Helt enig👍