21. mai, 2019
Stemmene som forsvant i skyen
Bare så det er sagt, jeg er for at det er juryer, vi trenger denne dem for å se og høre på låtene med profesjonelle øyne og ører. Øyne og ører som jobber med musikk til daglig og dermed bør ha meninger som er mer basert på profesjonelle kriterier enn en vanlig TV-seer trenger å ha.
Men, da må faktisk juryen være profesjonell og det mener jeg at den svikter på i mange tilfeller.
Jeg kan jo begynner med den norske juryen for noen år siden der Per Sundnes egentlig skulle være medlem, vel vitende om at han var med i adresseprogrammene og gav poeng, samt uttalte seg positivt og negativt om de enkelte låtene. Hva tenkte NRK på egentlig da.
I årets avstemming hadde vi tilfeller det jurymedlemmer rangerte feil vei. Hvordan er det egentlig mulig? Ett kontroll spørsmål fra vedkommende som samlet inn stemmene hadde vært nok å avsløre den feilen. Det var det svenske jury-medlemmet Lisa Hedlund som gjorde den feilen hvor hun gav topp-scoren sin til PÆNDA fra Østerrike. Det gjorde at Østerrike fikk hele 8 poeng fra den svenske juryen i semifinale 2. Det gjorde faktisk at de unngikk sisteplassen. Men, når vi vet at det skilte bare 1 poeng mellom finaleplass og den sure 11.plassen i denne semifinalen skjønner man at en slik feil kunne vært skjebnesvanger for ett land som kunne ha mistet finaleplassen sin pga. dette.
Den hviterussiske juryen plapret om hvem de hadde på topp på sosiale medier og diskvalifiserte seg selv for å få lov til å stemme i selve finalen. De stemmene som ble avgitt vakte stor oppsikt der blant annet Israel fikk 12 poeng og Norge fikk 7 poeng. Og hadde ikke Norge fått disse 7 poengene hadde Sverige slått oss med 1 poeng. Hvordan de hviterussiske stemme ble bestemt er uklart. Men, noen har regnet ut hvordan juryene i de landene som er i samme bunke når allokeringen av semifinalene trekkes stemte.
Dette er landene Armenia, Aserbajdsjan, Georgia og Russland. Når man la sammen jurystemmene i disse landene endte Malta på topp. I bunnen her finner man Israel og Norge er fjerde nederst. Det viser seg faktisk at bunn-ti-listen er identisk med hvordan stemmene fra Hviterussland ble avgitt. Var det en tabbe eller var den en straff mot Hviterussland for å ha en ulydig jury?
Ellers er det flere tilfeller der alle fem jurymedlemmer er enig om at en låt fortjener sisteplassen. Når man vet at det landet som stemmer og det landet som får denne unisone sisteplasser er fiender politisk så skjønner man jo at juryene totalt har tatt av seg den profesjonelle hatten. Og i enkelte tilfeller hvor naboland er bestevenner skjønner man jo også at det er vennskapshatten man har hatt på seg mens den profesjonelle hatten ble slengt bort i ett hjørne.
En del av kritikken mot juryen er at de av og til er i skikkelig utakt med folket. I noen tilfeller et det forståelig, men noen ganger må man lure på hva slags profesjonell teft disse juryene egentlig har. Og i år var Norge en av de landene som gikk på en smell her. Jeg mener jo at hit-potensiale bør være er kriterium juryene bør ha på sin liste.
At juryen er i utakt slår begge veier. Gutta i tsjekkiske Lake Malawi som gledelig etter min mening fikk 12 poeng fra den norske juryer lå på en fin 6.plass etter at juryen hadde stemt. Men, hos folket delte man så definitivt ikke gleden over denne gladlåten og den ble nest-sist i telefonavstemmingen. Uforståelig for meg.
Glem heller ikke at det var de profesjonelle juryer som gjorde at JOWST for to år siden kom på den tiende-plassen de fikk. Hadde folket bestemt hadde vi vært lenger ned på resultat-listen.
Uansett, det å kreve at de profesjonelle juryene skal bort fra Eurovision Song Contest er bare tull, de gjør en viktig jobb ved å prøve å utligne effektene av nabostemming og andre ting. De må bare bli enda mer profesjonelle ved ikke å falle i de samme fellene og selv drive med nabostemming. Nå fikk riktignok Sverige 12 poeng fra alle andre nordiske landene med unntak av Norge. Men, siden Sverige faktisk vant juryavstemmingen er en slik 12’er mer reelle en om dette var de eneste topp-scorene Sverige fikk. Tror det alltid vil være slik at man er litt mer gavmild mot land man har et slags kulturelt felleskap med.
For å oppsummere, la oss glede oss at Norge gikk ut av dette ESC-tiåret med en seier hos det europeiske folket. Og nederlandsk TV får utgiften med å arrangere dette neste år.
Nyeste kommentarer
Det var Ilse de Lange som stod bak vinnerbidraget fra 2019. Hun introduserte Duncan Laurence for utvelgelseskomiteen.
Vel, ligner for mye på "Shallow" for min smak
Den desidert beste låta ble fremført av en italiener i pausen før resultatene kom. Det sier litt
Helt enig👍