27. feb, 2021

Hva med MGP-2022

Med en vellykket 2021-sesong av MGP vell i havn er det på tide å se fremover mot neste år.

Årets sesong endte uvanlig nok med at min favoritt-låt vant til en forandring så slikt sett bare fryd og gammen her i gården.

Og alle som har jobbet med MGP skal ha all mulig honnør for en flott jobb.

Det kan ikke ha vært lett når all takk man fikk var litt applaus på boks.

Jeg er temmelig sikker på et alle MGP-involverte ser frem til neste år når applausen forhåpentligvis blir ekte, bokstavelig talt håndlaget av publikum til stede.

Men, all suksess til tross noen forbedringspunkter er det og jeg vil trekke frem noen av dem.

Avstemmingsmetoden:

Naturligvis har tidligere års deltagere mobilisert blant «sine» for å få flest mulig stemmer for å kunne vinne MGP,

I år ble dette nesten for tydelig at det ble litt plagsomt å være tilskuer til.

Ikke at det er noe galt at artister gjøre det, men når noen får hele Norges korpsbevegelse eller rockemiljø med seg så stiller en annen deltager med forholdsvis liten følger-masse heller svakt i konkurransen.

Jeg er vel litt redd for at de fire som kom seg til gullfinalen alle hadde vel mye støtte som var mer hjertelig enn etter noens egentlige musikk-smak.

Det er derfor jeg ønsker at en fag-jury blir involvert i avstemmingen, de kunne jevnet ut litt av den fordelen noen av artistene med sterk støtte har.

Også det faktum at den låten som vinner og får ta turen til den internasjonale finalen blir bedømt 50% av en sådan er også nok ett argument til dette.

Hvis NRK mener på ramme alvor at ESC er noe de ønsker å vinne må de med den nåværende måten låtene velges på vente på tsunamilåter av typen «Fairytale» og «Euphoria» før vi kommer dit.

Men, det spørs om NRK tør å trosse folkets mening, vi husker godt at bruken av internasjonal jury noen år tilbake gav masse surmuling.

KEiiNO innrømmet jo glatt at de hadde lagd en låt de mente skulle få juryen på kroken, synd for dem at de ikke fikk svømme ut i det vannet der disse skulle fiske.

For i Norge fikk de ikke mange nok på kroken til å bli sluppet ut i den europeiske fiskevannet nemlig.

Mangfold:

Riktignok var det med noen artister i delfinalene som hadde sin opprinnelse fra utenfor Norges kyster, men de mente de som stemte ikke hadde gode nok låter til å komme til finale.

Så da endte vi opp med en ganske så kritthvit finale.

Ikke at jeg tror at de som stemte hadde slike preferanser, men det ble nå engang slik da.

Her synes jeg vel at NRK burde tråle musikk-miljøet enda bedre og få frem de som representerer det skikkelige mangfoldet.

Jeg ser gjerne artister som tar særpreget fra sin egen kultur med inn i låten sin.

Synes det var litt synd også at både årets rockeartist og årets rapper innrømmet at de hadde slager-modifisert låten sin får å forbedre sine sjanser.

Hvorfor ikke være tro mot sin egen musikkstil?

Ellers var det hele to låter med joik med i år.

Superbra det, men i begge låtene er joiken bare ett kraftig krydder og ikke hovedretten.

Hadde kunnet ønske meg en låt som om favnet det samisk fullt ut.

Tiden vil vise om jeg blir lyttet til.