19. mar, 2022
Politikk....ellers takk - del 11
Det går nesten kaldt nedover ryggen min når jeg tenker på hvor aktuelle ESC-låter kan bli lenge etter at de har blitt fremført.
I år er vel dette spesielt tydelig når jeg sier at dagens politiske bidrag er intet mindre en Ukrainas vinnerlåt fra 2016.
«1944» het låten og den henspeilet på hvordan sangerinnen Jamala sin oldemor opplevde deportasjonen av krim-tartarer som fant sted i den avsluttende fasen av andre verdenskrig.
I og for seg en alvorlig historie og vel innenfor det politiske reglementet for EBU som vel egentlig ingen forstår helt hvor grensen egentlig går.
Nå var det nå en gang slik at i 2014 annekterte Russland Krim-halvøya og det gjorde de neppe helt på fredelig vis.
Som forståelig var reagerte naturligvis Russland på denne teksten og mente at den var en fordekt fordømmelse av det som hadde skjedd i 2014.
Med andre ord, låten burde kanskje ha hett «2014» i stedet for «1944».
Da måtte altså de høye herrer og damer i EBU med ett slags politisk gangsyn trå sammen og de falt ned på at dette var en historie om ting som skjedde i 1944 og dermed gikk låten klar av politiske streken som en låt kan gå over.
Uforståelig for de fleste vil jeg si og man kan jo bare lure på om konklusjonen hadde vært den samme om den internasjonale finalen hadde vært avholdt i Moskva i stedet for Stockholm.
Som mange vil huske var Russland nærmest Sverige som vant året før.
Vel, dette får vi aldri svaret på siden det aldri ble en problemstilling som det ble aktuelt å vurdere.
Men, EBU fikk en liten skrape i den upolitiske lakken sin, men sånn er det vel når man har regler som er basert på vurdering og ikke håndfaste kriterier.
Nyeste kommentarer
Det var Ilse de Lange som stod bak vinnerbidraget fra 2019. Hun introduserte Duncan Laurence for utvelgelseskomiteen.
Vel, ligner for mye på "Shallow" for min smak
Den desidert beste låta ble fremført av en italiener i pausen før resultatene kom. Det sier litt
Helt enig👍